Praha jako meloun: Navrch zelená, uvnitř rudá
A je to tu: Kamiony nejspíš nebudou smět do Prahy. Zákaz postihne dokonce i Jižní spojku. Přitom každý Pražan a i valná část mimopražských řidičů dobře ví, že žádná jiná trasa bez vskutku krkolomného objíždění neexistuje.
K diskusi přitom byly tři varianty. Vedení Prahy ale podpořilo – a zdá se, že celkem bez váhání – variantu nejtvrdší. Jinými slovy, dopadnout jinak to mohlo, chtělo-li by se. Ale ono se nechtělo. Tedy – ve vedení Prahy se nechtělo. Ministerstvo dopravy či úředníci Státního fondu dopravní infrastruktury totiž byli pro mnohem měkčí regulaci.
A teď možná vlastně stále nevíte, zda jsem za zákaz kamionů v Praze a na jejím vnitřním okruhu ráda, anebo naopak. No co myslíte?
Řeknu to trochu jinak. Já vlastně radnici docela rozumím. Volby jsou volby, hlasy rezidentů jsou hlasy, kamiony za humny jsou naštvaní rezidenti a tedy žádné hlasy. Takže…
…takže my jako země si pozveme zahraniční investice, aby u nás stavěly sklady, neboli děláme vše pro to, abychom byli tranzitní zemí a zemí dopravců, a pak dopravce vykážeme div ne do muzea. Jejich vyhnání z jediné pražské komunikace dálničního typu musí nutně vést k totálnímu dopravnímu kolapsu za Prahou. Tedy zvláště ke kolapsu vesnic jihovýchodně od Prahy, které už pražský magistrát nevolí, proto mohou být obětovány. A které se už dneska potýkají s dopravní kalamitou.
A obětování satelitních vesnic a městeček je jen špičkou ledovce.
Celý nápad s šikanou dopravců je sice samozřejmě koblihou věnovanou pražským voličům, jenomže tahle kobliha je plněná otrávenou marmeládou. Na což pochopitelně pražský volič buď přijde teprve až po volbách, anebo vůbec nepřijde, protože leckterý volič bude natolik ducha mdlého, že si vzájemný vztah mezi koblihou a otravou ani neuvědomí: Pointa se totiž jmenuje zásobování.
Asi takhle: Co udělá pražský supermarket, který si nesmí nechat přivézt zásoby jedním kamionem? Nechá si je přivést deseti dodávkami. Ve finančnictví se takovému troušení se v malém říká šmoulování. A hádejte, co je větší zátěží pro infrastrukturu, životní prostředí, parkování i obecně „náladu“ ve městě: Jedno velké auto, nebo deset malých šmoulů? Skoro bych řekla, že za B je správně.
Jestliže tedy počet aut v metropoli po zákazu vjezdu kamionů vzroste, hádejte, jaký nejspíš bude příští krok radnice? Tipuju, že zákaz vjezdu všech aut. A co udělá supermarket, který si nesmí nechat poslat zásoby žádným autem? Že by si je nechal poslat na pěti stovkách oslů? Sotva. Nebo na deseti tisících dronů? Sotva. Z metropole se vystěhuje. Tomu se zas říká cesta nejmenšího odporu.
A co udělá občan, který tak uvědoměle volil zelený pražský magistrát, bojoval proti kamionům, a který si teď nemá kde nakoupit? Pokud je jen trochu normální, vystěhuje se z města, protože centrum už nebude k žití. A z centra města se stane skanzen pro turisty, kteří ovšem nebudou smět na ulicích kouřit, pít alkohol, jezdit na elektrokoloběžkách a nebudou si mít kde nakoupit. A co by takoví turisté v Praze pohledávali? Lehké holky? Sotva, ty se zrušením hotovosti a se zavedením EET na všechny bezhotovostní platby (neboli tedy na všechny platby) budou mít taky po žížalkách. Tak že by turisté napříště místo Prahy raději zkusili Krakov či Budapešť?
Že to přeháním ad absurdum? Popravdě, mě to spíš připadá, že absurdní divadlo nám tu předvádějí rudo-zelení sociální inženýři z pražského magistrátu. (Mají vůbec ještě krom sebe rádi i lidi…?)